Onvergetelijke avonden…

2024: het 60e Oetelkonzèrt Thema : “De Tènt staot overènd!

Toepasselijk thema ook weer: het eerste Oetelkonzèrt in een – sinds ons eerste konzèrt in 1964 – voor de derde keer volledig herbouwd Theater aan de Parade. Ook vanwege het 12e jubileum wilden wij ons geliefde Oeteldonks publiek verrassen met bijzondere artiesten. Deze Blijde Gebeurtenis vroeg erom! En dat is gelukt ook: we genoten van de – in Nederland en Duitsland in ieder geval – wereldberoemde Ellen ten Damme. Zangeres, actrice, muzikant, acrobate, danseres enzovoort… En hoe goed ze in al die vaardigheden is liet ze ons zien en horen ook. Het dak ging eraf (spreekwoordelijk dan). Hierbij regelmatig bijgestaan door PERCOSSA, al ruim twintig jaar dè Haagse percussieband. Een optreden van Percossa staat garant voor spektakel. En wat deze jongens ten gehore brengen, op elk willekeurig attribuut waar maar op getikt, getrommeld en/of geroffeld kan worden, het grenst aan het ongelofelijke. Mèt en evengoed zonder Ellen trouwens. En dan gedurende de gehele avond begeleid door de PHILZUID, onder leiding van de onvervalste “Gimmertse” dirigent Hans Leenders.
We hebben genoten…

 

 

2023: het 59e Oetelkonzèrt Thema “Rècht uit ut hart!

Het was een eind fietsen die 14e februari! Helemaal naar de Maaspoorthallen. Gelukkig was het droog en voor onze 0.0 liefhebbers: parkeren was daar gratis. De akoestiek viel reuze mee in deze basketbal-hal en met een uitgekiend gebruik van LEDverlichting in de kleuren rood, geel en wit was de boel Oeteldonks-gezellig uitgelicht.
De organisatie had een treffend thema, deze 14e februari: “Recht uit ut hart!” (Voor wie hem nog niet doorhad: een verwijzing naar Valentijnsdag.)

De energieke en enthousiaste dirigent Joost Geevers vroeg die Dinsdagavond het uiterste van zijn mensen. In sneltreinvaart bliezen/streken/floten/trommelden zij bijkans het dak van de Maaspoorthal. Dynamische technisch-complexe muziekstukken wisselden elkaar in hoog tempo af. Om maar in basketbalsferen te blijven: trainingspakken en zweetbandjes zouden de orkestleden vanavond niet misstaan hebben.
Ook het wedstrijdelement ontbrak er niet aan tussen de solisten en de Philharmonie: Laetitia Gerards en Luthando Qave grossierden in vocaal-technische hoogstandjes. Ongelofelijk wat een stembeheersing! Pianist Thomas Beijer (jaah, de verkering van…) ging vervolgens als een dolle van links naar rechts en weer terug over zijn pianotoetsen, zonder ook maar één keer een nootje te missen.

Het zit erop, in deze basketbaltempel. Hopelijk volgend jaar weer op de Parade!

 

2021: het 57e Oetelkonzèrt Thema “Oetelkonzèrt gaot viraal!”

Het Oetelkonzèrt ging – ondanks corona – door: digitaal! Niet vanuit ons geliefde Theater aan de Parade. Op vrijdag 12 februari, de vrijdag voor Carnaval, kon u erbij zijn. Weliswaar op afstand. Vanuit bijvoorbeeld uw eigen huiskamer. Voor het eerst sinds 1963 niet op dinsdagavond. En hopelijk ook voor het laatst. In samenwerking met het Theater aan de Parade, Omroep Brabant, L1 regionale omroep Limburg en de PZN, de “philharmonie zuid nederland”.

Het werd geen Oetelkonzèrt zoals u dat van ons gewend bent. Maar wèl met de Philharmonie Zuid Nederland. En met een zorgvuldig samengesteld programma, vakkundig aan elkaar gepraat, met solisten en overgoten met Oeteldonkse saus. Ook het Oetellied ontbrak niet. En dat alles was mee te beleven op uw computer, tablet, telefoon of uw televisie.

We keken terug op een geslaagde avond!

 

2020: het 56e Oetelkonzèrt Thema “Twènties!” 

“Twènties!” Hoe voor de hand liggend kan een thema zijn, in 2020? Door onze carnavalesk uitgedoste gasten werd dat op twee manieren geïnterpreteerd. De een bleef in het heden, terwijl anderen in hun outfit 100 jaar terug gingen in de tijd: naar de Roaring Twenties.

Nou beste mensen, roaring wèrd het op deze dinsdag vóór Carnaval. Onder leiding van de jeugdige, energieke en enthousiaste gastdirigent Hans Leenders – helemaal uit Gemert(!) – werd het een dolle avond. Onder zijn leiding bezorgde de philharmonie zuid nederland, samen met maar liefst zeven solisten & musici ons allen een prachtige avond. Een en ander werd aan elkaar gepraat en van commentaar voorzien door authentiek Oeteldonker Jan Roosen, u weet wel, die van de Kleinkeinder. Dat Jan behalve humor, ook de kunst van zang & gitaarspel prima beheerst, liet hij ons zien en horen.

De muzikale avond begon met een optreden van de Welsh-Italiaanse bariton Adriano Graziani. Wat kan deze technisch geschoolde rakker prrràchtig zingen! Adriano haalde alles uit de kast om zijn muzikale mannetje te staan. En dat deed ie… Zelf werd hij gaandeweg de avond ook steeds enthousiaster over wat hem overkwam in ons geliefde Oeteldonk, zodanig dat hij ieder door hem prachtig gezongen nummer afsloot met een spectaculaire vreugdesprongetje.

Na de solo van Adriano was de – naar wij menen – Sloveense soprane Kristina Bitenc aan de beurt. Ook deze bevallige dame beschikt over een significant bovennormale portie zangtechniek en adembeheersing, gecombineerd met een prachtig stemgeluid, en dat liet zij horen ook. Haar zangkunst ontroerde menig bezoeker. Dat deze nachtegaal er daarbij ook nog eens prachtig uitziet, da’s extra!

Kristina en Adriano brachten behalve solo’s ook samen verschillende duetten ten gehore uit onder andere West Side Story, hoe ontroerend en gevoelig wil je het hebben?

De optredens van deze beide solisten werden afgewisseld met spektakel van een geheel andere orde: het optreden van de kneiter-energieke viermans percussieband Percossa. Wat deze vier gasten uit het westen van ons land op muzikaal-ritmisch gebied presteren, grenst aan het ongelofelijke. Deze club bestaat dan ook al ruim twintig jaar. Volmaakt synchroon, dan wel a-syncopisch, brachten zij zowel ritmisch als melodisch de meest uiteenlopende muziekgenres ten gehore. Veelvuldig gelardeerd met een stevige portie humor. Je moet het gezien hebben om het te geloven. Ze speelden mèt, en net zo gemakkelijk zonder orkest. Hard of zacht. Bombastisch of intiem en ontroerend. Deze vier boys konden het allemaal. Met gitaren, trommels, fietsbellen, plastic pijpen of een lullig triangeltje, het maakte hun niet uit. En ons ook niet!

Bedankt allemaal, voor deze topavond!

 

 

 

 

2019: het 55e Oetelkonzèrt! Thema: “Draoit ‘m ‘ns om!”

55 Oetelkonzèrten, het kon minder. En daarom werd er weer flink uitgepakt door Onze Geliefde Vereniging C.V. De Oetels van 1961. Een prachtige avond werd het, die dinsdag de 26e februari. De dinsdag vóór Carnaval. Weer volle bak in ons knusse Theater aan de Parade, met 1400 betalende bezoekers.

Dirigent Per-Otto Johansson maakte deze avond zijn debuut in Oeteldonk. Hij heeft zijn sporen al làng verdiend en dat was te zien en te horen ook! Per-Otto dirigeerde dat het een lieve lust was. Hij had er zichtbaar zin in. Vlot loodste hij onze onvolprezen “philharmonie zuidnederland” door het programma. Muzikaal liet ons alle hoeken van ons alweer 40 jaar oude theater zien. Al na 15 minuten glunderde onze Veurzitter: “Met deze ware Pro gaan we nog hele mooie jaren beleven!”

De presentatie was ook dit jaar in de deskundige handen van Bosschenaar en Oeteldonker Jan Roosen. Wij zijn blij met hem! Hij praatte de avond amusant aan elkaar en wist ook zaal èn tribune te ontroeren met zijn ingetogen vertolking van – ik geloof – “Het Dorp” van Wim Sonneveld.

De vocale spits werd afgebeten door de beeldschone sopraan Bernadeta Astari, geboren in Jakarta. Wat kan zij zingen… Van Verdi’s “La Traviata”: tot Frank Sinatra’s “The lady is a tramp” en alles daar tussenin, Bernadeta deed het…

De tweede solist die het vintage T.A.P.-podium betrad was bas-bariton Martijn Sanders. Met volle overgave bezong hij Bernadeta tijdens verschillende duetten. Ontroerend gewoon, alleen al hoe Martijn haar aankeek. De liefde spàtte ervan af. Deze sympathieke zanger is zangtechnisch van alle markten thuis. Martijn zingt al zo’n twintig jaar. En die jaren zijn hem niet aan te zien. Kortom, een prachtkerel!

De jury voor het meest carnavaleske kostuum stond onder de deskundige leiding van Wil van den Eerenbeemt. Wil heeft er ècht verstand van. Ontelbare malen heeft zij zich met haar familie uitgedost in prachtige en carnavaleske kostuums. Deze Grand Old Lady was er al bij in de tweede helft van de zestiger jaren.

In de tweede helft van het programma kwam Shirma Rouse het podium op. En daarmee draaide het muzikale programma definitief van klassiek naar eigentijds. Wat een persoonlijkheid! Shirma’s enorme bereik en rijke stemgeluid vulden het theater tot in de kleinste hoekjes. Shirma Rouse, onthoud die naam!

De Oetels en hun gasten kijken terug op een héle mooie en muzikale avond, met na afloop een geweldig feest tot rond half twee. En dat dan gewoon doordeweeks, op een dinsdag voor carnaval…

Oetelkonzèrt will return, op 18 februari 2020!



2018, 54e Oetelkonzèrt. Thema: “Meej nôôte op sjouw!”. Hoe mooi wilde ’t hebben?

 “Meej nôôte op sjouw!”: het thema van een weer verrukkelijk Oetelkonzèrt!
De Philharmonie Zuid Nederland onder leiding van dirigent – onze onvolprezen – Arjan Tien blies, streek, floot, tokkelde en trommelde voor ons de sterren van de Oeteldonkse hemel met een muzikaal gevarieerd programma, van Verdi tot Gershwin en van Bizet tot Wim Kersten.
Afgewisseld met optredens van drie bijzondere solisten.


2017, 53e Oetelkonzèrt. Thema: “Brabantse Sjiek”. TOP-avond!

Het zou de allerlaatste keer worden in het Theater aan de Parade. Volledig uitverkocht: 1400 gasten mochten wij begroeten we op ons feestje… Hoelang we zonder dit mooie podium zullen zitten? Dat weet geen mens. Als het net zo lang gaat duren als de Bartenbrug, dan zitten we nog een hele tijd zonder, aldus presentator Cees Sleegers, die goed op dreef was tijdens dit 53e Oetelkonzèrt.

Brabantse Sjiek? Daar hoorde zeker Gerard van Maasakkers uit – het ook Brabantse – Nuenen bij. Gerard mag en kan graag en goed in ons Brabants dialect zingen. En dat doende, hield hij zich prima staande in het ons zo vertrouwde Oetelkonzèrt-geweld.

Het vocale gedeelte werd ingezet door een vrolijke Karin Strobos. Deze hoogzwangere en klassiek geschoolde altsopraan ging héél flink tekeer! U zag haar dan ook enkele malen een time-out nemen op het rode pluche van rij vier.

Als derde solist had ons Oetelkonzèrt-team het multi-talent Leona Philippo ingezet. Geboren in Jamaica en woonachtig in de Randstad. Geen onverdienstelijk actrice, maar zingen is ècht wel haar dingetje. Mooi ook om te zien hoe blij verrast zij was met haar optreden voor Oeteldonks publiek. En wij met haar! “Dit zou ik elke dag wel willen…”, mijmerde ze na afloop in het artiestencafé. Op zeker moment nam zij zelfs – letterlijk – het stokje van onze maestro Arjen Tien over. Geen wonder als je jezelf naar de finale van Maestro gedirigeerd hebt…


Het dak ging eraf, tijdens het 52e Oetelkonzèrt op dinsdag 2 februari 2016 in ons Theater aan de Parade! “Bosscher dan Bosch”, sloot mooi aan bij het Jeroen Bosch-jaar. Philharmonie zuidnederland, onder leiding van ons geheime wapen Arjan Tien, had er zin in en zijn musici speelden de sterren van de hemel…

Zangeres Pearl Joan zong geweldig. Deze rasartieste weet hoe je de Oetelkonzert-tribune stil kunt krijgen. Onze Ster van de Avond was Laetitia Gerards. Deze 23-jarige sopraan zong werkelijk prachtig. Wat heeft dit aanstormend talent een techniek in huis! En daarbij de bonus: haar looks zijn adembenemend….

De avond werd afgesloten door musical-ster Tony Neef. Die ging me een partij tekeer: met zijn Duitse schlager-medley op het einde van de avond gingen zowel de zaal als de tribune volledig uit hun dak!



2015, het 51e Oetelkonzèrt: “Zunne leste wals”. Omdat de Hoogheid voor de laatste keer te gast was bij ons mooie feestje. Ons huisorkest sedert 50 jaar (voorheen Het Brabants Orkest) onder leiding van dirigent Arjan Tien: Er zijn niet veel dirigenten die het in hun vingers hebben om tegelijkertijd het orkest èn het tribunepubliek in toom te houden, Arjan is er één van.

Ook onze solisten lieten zich van hun beste kant zien en horen! De Amerikaanse sopraan Claron McFadden “trapte af” en maakte grote indruk met haar zangkunst en indrukwekkende verschijning. Totdat bij het zevende nummer Überartiest Sven Ratzke zijn opwachting maakte. Wat een topper! Zingen, dansen, entertainen vertellen, boeien, hij kan het allemaal. Er kwam geen end aan, maar het verveelde geen moment. Zijn scherpe humor, onder het motto “Aan de rand van het ravijn groeien de mooiste bloemen” bezorgde menig bezoekster rode koontjes.



2014: Dat moest wel heel speciaal worden, dat vijftigste Oetelkonzèrt! “Gaode mee op reis”, een aansprekend thema dat de creativiteit in onze bezoekers naar boven bracht. Ons Theater a/d Parade leek wel een vliegveld met al die piloten, stewardessen en toeristen. Ellen ten Damme bezorgde ons publiek een dolle avond. Ontroerd werden we door Carel Kraayenhof en Kim Savelsbergh en ons huisorkest sedert 1965 de philharmonie zuidnederland, onder leiding van de begaafde dirigent Arjan Tien.

Daar was de charmante sopraan Kim Savelsbergh, op dit moment actief bij Opera Zuid. “Wat een nachtegaaltje!, die Kim Savelsbergh!”, aldus één van onze 1400 gasten. Daar was geen woord van gelogen. Een echte vakvrouw en tegelijk ook gewoon een leuk aardig mens.

En dan de enige echte, fascinerende en veelzijdige NL bandonéon-solist Carel Kraayenhof (1958), die schijnbaar moeiteloos ons publiek tot in hun vezels wist te beroeren met zijn bandonéon. Hij heeft de nobele Argentijnse tango geleerd van de grote meester Astor Piazzolla zelf! U kent hem wel: speelde nog op de bruiloft van Alexander en Maxima, waar onze koningin het niet droog wist te houden met zijn optreden. En dan? Dan ben je een èchte…

De absolute klapper was er dus in de persoon van Ellen ten Damme. “Wat een wijf!” Ons normaal toch al weinig tamme publiek ging bij Ellen vollédig uit het dak. Wat een vakvrouw, wat een stem, wat een topper! Haar energie? Je zou er jaloers op worden. Ook op het einde van de enerverende avond was bij haar geen spoortje van vermoeidheid te bespeuren. En dat exterieur hè (zucht…): fotogeniek als zij is, dat zijn er maar héél weinig… Ellen bedankt!



Dinsdag 5 februari 2013. In het Theater aan de Parade te Oeteldonk vond het 49e Oetelkonzèrt plaats.

Onder het motto “Caribbean Cocktail, un wèrrum gevuul” hebben de Oetels, in samenwerking met Het Brabant Orkest, voor deze gelegenheid vakkundig gedirigeerd door debutant Arjan Tien een fantastisch en avondvullend programma in elkaar gestoken.

oetelkonzert-2013-tg-44
Oetelkonzertbezoekers in 2013

 

De ruim twee uur durende show werd gepresenteerd door de komische en originele Cees Slegers. Die gaan we zéker terugzien! De temperamentvolle zangeres Izaline Calister en de klassiek geschoolde Helen Lepalaan zongen als nachtegaaltjes hun klassiekers.

 

 

 

 

 

 

 

 



2012: Op dinsdag 14 februari, Valentijnsdag, vond het 48e Oetelkonzèrt plaats. Het toepasselijke thema van deze fantastische avond: “Cupido raakt Oetelhart”.

Het Brabants Orkest stond onder de bezielende leiding van dirigent Jos Pommer.

Solisten Joke de Kruijf en Rolf Koster stalen de show. Het voor de gelegenheid romantische duo zong de sterren van de hemel. Liefde hing de ganse avond in de lucht…

 

 

 

 



 

2011: Het 47e Oetelkonzèrt stond in het teken van “Oetellatino”. Tenor Jorge Castro, 51 jaar geleden geboren in Paraguai, zong de sterren van de Oeteldonkse hemel.

Piet Lathouwers glansde in zijn rol van presentator. De Flamencodanseressen Nina Pérez en Lara Vanderhaeghe stalen de show, samen met De Caribbean Cocktail Diva’s die gans Oeteldonk in extase kregen.